Mitt 5 minuterstal

2009-11-29, 18:04:12 / Kategori: Allmänt

I skolan nu denna veckan som kommer så ska jag "tala" i fem minuter inför klassen
Jag ska prata om min kusin MARIAH <33

Mitt tal ser ut såhär (just nu):


Alla vet väl vad en kusin är?
Mariah är en av mina 6 kusiner, hon är min pappas brors dotter.
Mariah har ljusblå ögon och blont lockigt hår.
Hon är ca 1.65 meter lång.
Jag brukar alltid reta henne för att hon är elva år äldre än mig
och jag är längre än henne.
Hon är alltså 25 år.

Hon är just nu och hälsar på sin mamma Åsa som bor på Raggarön utanför Uppsala.
Men innan bodde hon i Brisbane som ligger på Australiens östkust.
För några år sedan så reste hon och en kompis runt i världen och när
de kom till Australien så stannade Mariah där lite extra länge
medans hennes kompis åkte hem till Sverige.
Jag har nu (några år efter) fått reda på att Mariah stannade kvar i
Australien pga en kille!!
Ett tag senare åkte hon hem till Umeå (hennes barndomshem)
och ca ett halv år efter det flyttade hon ner till Brisbane i Australien
och började studera nånting.
Mariah försökte beskriva det för mig.
Hon sa att hon skulle kunna åka runt till länder där det var krig
och medla med dem och försöka hitta en "fredslösning".
Jag fattade såklart inte så mycket (och hon försökte ändå förklara det i somras!).

Men i alla fall så studerade hon i Brisbane pga en kille.
Som jag trodde var Nadim...som jag fick träffa för ungefär ett år sedan.
Han är världens goaste kille!
Jag kommer ihåg när vi skulle äta risgrynsgröt och skinksmörgås hos farmor
och eftersom att Nadim inte visste "hur" man "skulle" göra
(eller rättare sagt hur vi brukar och inte brukar göra) så tog han en smörgås,
bredde på smör, la en skink bit och la sedan på apelsin marmelad på skinksmöörgåsen.
Det såg ju helt knäppt ut (men han bara skrattade och tyckte att det var kul)
och just därför var min storebror oxå tvungen att testa.
Sedan satt Nadim och Oskar o åt sina skinksmörgåsar med apelsinmarmelad på och
vi bara satt o skakade på huvudena, suckade och skrattade åt dem.

Men nu har Nadim och Mariah (efter ett par år typ??) 
gjort slut och Mariah har flyttat tillbaka till Sverige (för tillfället, 
hon flyttar säkert snart igen!!) och efter sommaren börjar 
hon studera samma sak i Växjö som hon studerat i Brisbane. 
Jag undrar bara hur länge hon stannar i Sverige.

Mariah har gjort ganska mycket olika saker.
Hon har tex. dansat (streetdance tror jag) och jobbat på MAX i Umeå.

Jag har jättemånga minnen med henne och det jag kommer ihåg mest är
väl att varje gång hon är i Småland (hos farmor) så har vi
alltid gått en runda och pratat om allt och ingenting 
och det brukar väl ta ca 1-2 timmar så vi pratar ju ganska mycket. 
Fast det brukar bero på lite om vi får gå själva eller om vi
måste ha mina bröder med oss.

Jag valde att prata om Mariah för att jag ser upp till henne (även om jag
är längre än henne) och för att hon är en av mina före bilder.
Hon är en ängel (även om hon, precis som alla andra, kan bli skitförbannad), 
hon är jättesöt, hon är underbar, hon är min bästa kusin (hon har tvingat i mig det
sen jag var liten...så det är väl lika bra att tro på det) och jag älskar henne! 








Kramis :) vi hörs! <33


Mariah

Älskade, vackraste Sofia!

Tack för att du skriver så fint, gör mig så glad och får mitt liv att låta så spännande. ;) Tack också för att jag fått chansen att vara den bästa kusin jag kan för dig! Ser fram emot en frisk vinterpromenad om ett par veckor, ordnar du snö tills dess?



Många många kramar!

Vi ses snart!



Ps. Vilken snygg bild, den snor jag!



2009-12-02, 09:41:57 URL: http://mariahandersson.blogg.se/

Ulle

Hej Sofia!



Hoppas talet gick bra, det var jättefint! Mitt roligaste minne av dig var när Mariah å ja hälsade på och du tog på dig jackan upp-och-ner. Du var väl sådär 2 år och vi låg dubbelvikta av skratt (jo, det såg väldigt roligt ut för luvan stod rätt ut vid rumpan). Snygg bild, hade de vart facebook hade ja taggat mig själv ;)

kram



2009-12-02, 10:14:38 URL: http://www.starkaulle.blogspot.com



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?